برای اینکه از اهمیت سئو حرف بزنیم بذارید یک مثال واضح بزنیم، آیا تا به حال شده که به دنبال چیزی در سرچ گوگل می گشتید و نتایج صفحه سوم گوگل رو هم چک کرده باشید؟
به احتمال زیاد این اتفاق برای شما نیفتاده و اطلاعات در مورد نظرتون رو تو چند نتیجه اول پیدا کردید.
همیشه بهترین آنالیز در مبحث سئوبه این صورت هست که خودمون رو جای کاربر بگذاریم و این مثال نمونهای از دلیل اهمیت بسیار مهم سئو و بهینه سازی سایت است.
فرق نمیکنه که سایت فروشگاهی داشته باشید یا شرکتی؛ ارائه خدمات داشته باشید یا فروش محصول. برای دیده شدن، برندسازی و مهمتر از همه افزایش درآمد سئو مهمترین فاکتور برای سایت شما است و از این رو استراتک میتونه به شما کمک کنه.
همینطور در نظر داشته باشید که حداقل ۵۰ درصد مسیر موفقیت سایت یک کسب و کار، در سئو و بهینه سازی سایت مد نظر خلاصه میشه.
اگه یک کسب و کار آنلاین یا سایت دارید و مخاطبان شما نمیتونن شما رو در نتایج اولیه پیدا کنن، به راحتی مشتریان خود را از دست میدهید.
پس اگه واسه کسب و کار و برندت هدف داری، خوب جایی اومدی
آنچــه خواهید خواند
بذارید اول از هرچیز باهم بررسی کنیم که سئو و بهینه سازی سایت شما چرا از اهمیت زیادی برخورداره و میشه گفت اصلیترین عامل موفقیت یک وب سایت، سئو است.
فرض کنید که شما صاحب یک وبسایت آموزش زبان انگلیسی هستید و همینطور یک محصول در قالب آموزش زبان انگلیسی با قیمت فقط یک میلیون تومان برای فروش در سایت دارید؛ دلیل اینکه گفتیم فقط یک میلیون تومان این است که امروزه این مبلغ اونقدری برای یک محصول خوب زیاد نیست که نشه هزینه کرد و شاید با معادل اون بشه فقط یک شلوار جین خریداری کرد!
خب برگردیم به اصل موضوع؛ حال با درنظر گرفتن اینکه عبارت یا در اصل کلمه کلیدی “آموزش زبان انگلیسی” به طور میانگین 50 هزار بار ماهانه در گوگل سرچ میشه و محصول آموزشی شما به واسطه سئو و بهینه سازی درست، در صفحه اول و رتبههای برتر این کلمه کلیدی قرار داشته باشه
حالا تصور کنید که از این 50,000 بازدید کننده فقط 3,000 نفر وارد سایت شما شده و از اون تعداد فقط 300 نفر محصول آموزشی شما رو خریداری کنند! این یعنی 300,000,000 تومان درآمد فقط در یک ماه اون هم تنها از یک محصول!!! جالبه نه؟
ببین دوست گلم، با این مثال ما سعی نکردیم مثل بعضیها، آرزو یا پکیج پولدارشو بفروشیم در اصل سعی داریم تا با یک مثال ساده، درک قدرت سئو و صدالبته گوگل رو برات راحت کنیم.
در واقع سئو به کسب و کار شما این قابلیت رو میده که از محدودیت زمان و مکان خارج بشید و بتونید محصول یا خدمات خودتون رو به مخاطبان سراسر ایران و دنیا به نمایش بذارید و از این حیث، درآمدی رو تجربه کنید که هیچ شبکه و سرویس دیگهای این امکان رو به شما نمیده و از طرفی هیچکدوم اونها قابلیت رقابت با سئو و گوگل رو نداره.
برای درک راحتتر هم چند مثال بارز مثل دیجیکالا، آمازون و … وجود داره که اصلیترین درآمد این فروشگاههای بزرگ از از سئو و به لطف گوگل به دست میاد.
پس چرا شما از این نعمت استفاده نکنی؟؟؟ انصافا گوگل یه نعمته :)))
تاثیر سئو و بهینه سازی سایت
به طور کلی سئو یا همان Search Engine Optimization در کنار طراحی سایت اصولی به شکل مکمل در مسیر موفقیت عمل کرده، و هدف اصلی آن قرار گرفتن در ربتههای برتر موتورهای جستجو (گوگل) است.
میشه گفت که اصلیترین دستاورد سئو و بهینه سازی سایت، افزایش ترافیک و در نهایت افزایش فروش و درآمدزایی هست.
البته باید در نظر داشته باشید که در کنار سئو و بهینه سازی فاکتورهای دیگری مثل UX/UI مناسب یا همان رابط و تجربه کاربری نیز نقش بسزایی در این مسیر موفقیت دارند.
تاثیری که سئو سایت بر کسب و کار شما میزاره، علاوه بر درآمدزایی به گسترش برند و سایت، افزایش مخاطب و اعتمادسازی کاربران نیز کمک بسیار چشمگیری میکنه.
اصلیترین دلیل این تاثیرات این هست که شما دیگه محدود به مکان و زمان خاصی نیستید و میتونید با مخاطبان سراسر کشور و حتی دنیا نیز تعامل مستقیم برقرار کنید؛
به این شکل که فرقی نمیکنه مخاطب شما در تهران ساکن باشه یا در اهواز، هنگامی که محصول یا خدمات شما رو در گوگل سرچ میکنه؛ سایت شما در نتایج اولیه مشاهده میشه.
روشهای سئو و بهینه سازی سایت
به طور کلی سئو (Search Engine Optimization) از طریق سه دسته زیر تقسیم میشود که نحوه پیادهسازی این زیر مجموعهها به خودی خود از سه طریق سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه قابل اجرا میباشد که در ادامه به آن میپردازیم؛
سئو داخلی یا همون On Page Seo به مجموعه اقداماتی گفته میشه که بر روی سایت هدف انجام میگیره و در اصل سئو داخلی بر روی محتوا سایت شما تمرکز داره و عملا در این نوع از سئو، بهینه سازی برای درک بهتر محتوا از جانب موتور جستجو انجام میشود.
از مجموعه فعالیتهای سئو داخلی نیز میتوان به یافتن کلمات کلیدی برتر یا به اصطلاح Keyword Research، تدوین استراتژی و تولید محتوا سئو شده اختصاصی، بهنیهسازی محتواهای قدیمی، لینک سازی داخلی و … نیز اشاره کرد.
سئو تکنیکال یا Technical SEO به مجموعه اقداماتی گفته میشه که به بهینه سازی موارد فنی سایت پرداخته میشه و هدف اصلی آن، کمک به بحث Crawling و Indexing که به معنی خزنده موتور جستجو برای پیدا کردن لینک سایت و ایندکس است، میشود.
از مجموعه فعالیتهای سئو تکنیکال میتوان به بهینه سازی سرعت و امنیت سایت (SSL)، بهینهسازی سایت از لحاظ ریسپانسیو یا همون واکنشگرا بودن برای موبایل، حذف صفحات زامبی، بهینه سازی نقشه سایت (XML)، بهنیه سازی فایل Robots.txt و … نیز اشاره کرد.
سئو خارجی یا همون Off Page Seo به مجموعه اقداماتی گفته میشه که خارج از سایت هدف صورت میگیره و در اصل در سئو خارجی سیگنال دهی به سمت سایت هدف برای فزایش اعتبار وب سایت در موتورهای جستجو انجام میشود.
از مجموعه اقدامات سئو خارجی میتوان به لینکسازی خارجی، فعالیت در سوشال مدیا و ارسال سیگنال به سمت صفحات هدف، وبلاگ نویسی، بازاریابی فروم و انجمن ها، بازاریابی ویدئو و … نیز اشاره کرد.
هزینه سئو و بهینه سازی سایت
اول از هر چیز باید درک کنید که برای هر سایت نمیشه یک نسخه پیچید و یک متخصص واقعی سئو، بدون بررسی و آنالیز سایت و رقبای شما نمیتونه اعلام هزینه درستی داشته باشه در نهایت نمیشه یک هزینه مشخص برای تمامی سایتها تعین کرد.
به طور کلی تعرفه خدمات سئو سایت بر اساس سئو پروژهای یا کلمات کلیدی، سئو ماهانه و سئو ساعتی متفاوته و این هزینه با توجه به درجه سختی کلمات کلیدی هدف، وضعیت فعلی سایت شما و همینطور وضعیت رقبا مشخص میشه.
میشه گفت که از لحاظ منطقی و حرفهای اعلام هزینه برای سایت بدون بررسی و تحلیل اولیه اشتباهه، و اگه شخصی یا تیمی به این شکل عمل کرد؛ باید به اعتبار اونها شک کنید.
با همه این تفاسیر، بعضی از کارفرماها نیاز دارند که یک محدوده مبلغ مشخص دریافت کنند تا بتونند برنامه ریزی داشته باشند و از همین رو سعی کردیم در استراتک تعرفه میانگین برای خدمات سئو و بهینه سازی سایت مشخص کنیم که میتونید در جدول زیر ملاحضه بفرمائید.
توضیحات
|
برنزی
|
نقرهای
|
طلایی
|
||
---|---|---|---|---|---|
شرایط پایه قراداد سئو
|
|||||
هزینه ماهانه به تومان
|
10 میلیون
|
15 میلیون
|
25 میلیون
|
||
حداقل زمان مورد نیاز پروژه
|
12 ماه
|
12 ماه
|
8 تا 12 ماه
|
||
تولید محتوا
|
|||||
تولید محتوا
|
حداقل 10.000 کلمه
|
حداقل 20.000 کلمه
|
حداقل 40.000 کلمه
|
||
تولید محتوا محصول یا خدمات
|
|
|
|
||
تدوین استراتژی محتوایی
|
|
|
|
||
بررسی وب سایت
|
|||||
یافتن کلمات کلیدی
تخصصی keyword research |
|
|
|
||
یافتن محتوای تکراری (Duplicate Content)
|
|
|
|
||
آنالیز URLها
|
|
|
|
||
بهبود تجربه کاربری
|
|
|
|
||
آنالیز ساختار وب سایت
|
|
|
|
||
افزایش رتبه در کلمات کلیدی
|
|
|
|
||
مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی
|
|
|
|
||
آنالیز رقبا + ارائه گزارش وضعیت
|
|
|
|
||
آنالیز بک لینکها و پاکسازی بک لینکهای مضر
|
|
|
|
||
سئو داخلی (On-Page)
|
|||||
تصحیح URL ها
|
|
|
|
||
لینک سازی داخلی
|
|
|
|
||
بهینه سازی تصاویر
|
|
|
|
||
بهینه سازی متا تگها
|
|
|
|
||
بهینه سازی ریدایرکتها
|
|
|
|
||
بهینه سازی عنوان صفحات
|
|
|
|
||
سئو فنی (Technical)
|
|||||
رفع خطاهای 404
|
|
|
|
||
بهینه سازی ریسپانسیو
|
|
|
|
||
بهینه سازی robots.txt
|
|
|
|
||
بهینه سازی سرعت سایت
|
|
|
|
||
بررسی استاندارد های W3C
|
|
|
|
||
ساخت و بهینه سازی Sitemap
|
|
|
|
||
ثبت وب سایت در نقشه گوگل
|
|
|
|
||
افزایش اعتبار سایت در نتایج محلی
|
|
|
|
||
سئو خارجی (Off-Page)
|
|||||
لینک سازی طبیعی
|
|
|
|
||
تولید و انتشار رپورتاژ آگهی
|
10 درصد قیمت پکیج
|
15 درصد قیمت پکیج
|
20 درصد قیمت پکیج
|
||
تولید محتوا و سیگنال سوشال سیگنال
|
|
|
|
||
سرچ کنسول گوگل
|
|||||
ثبت وب سایت در گوگل سرچ کنسول
|
|
|
|
||
بررسی و رفع خطاهای گزارش شده
|
|
|
|
||
بررسی گزارش های بخش Coverage
|
|
|
|
||
ارائه گزارش
|
|||||
گزارش تغییرات ترافیک سایت
|
|
|
|
||
گزارش فعالیت های انجام شده
|
|
|
|
||
گزارش تغییرات رتبه در کلمات کلیدی
|
|
|
|
خجالت رو بذار کن رفیق، بیا راهنماییت کنیم
اوووپس! ما نمی توانیم فرم شما را پیدا کنیم.
سوالاتــــ متدوال
بطور کلی نمیشه زمان و هرینه دقیق را برای پروژه های سئو مشخص کرد. این مورد بسته به فعالیت های رقبا، وضعیت فعلی وبسایت و… متغییر هست.